Medarbejder i Borgerservice

Christina 700

"Det bedste er at møde så mange forskellige mennesker hver dag"

Christina Lie er uddannet kontorassistent og har arbejdet i Sorø Kommune i over 20 år. Hun elsker at møde nye mennesker, og derfor er arbejdet i skranken hendes foretrukne jobfunktion. Jura er hun også glad for - så glad, at hun har kradset tæt på 6 mio. kr. ind til kommunen ved regresopgaver - som blandt sker ved at indkræve penge fra forsikringsselskaber.

Hvorfor valgte du at arbejde i Sorø Kommune?

Som nyuddannet kontorassistent var jeg heldig at få job i Udlændingestyrelsen, hvor jeg var ansat i over seks år. Jeg fik foden indenfor i den gamle Dianalund Kommune i 1999, da kommunerne overtog integrationsopgaverne. Her kom jeg ind på områderne: førtidspension, ledighedsydelse- og senere sygedagpengeområdet. Jeg fik lyst til at prøve at arbejde udenfor kommunen, så i 10 måneder var jeg ansat i Kalundborg Kommune - dér røg mit 20-års jubilæum i Sorø Kommune! Men jeg vendte stærkt tilbage i maj 2008 og kom til at arbejde med borgere på kontanthjælp i 6,5 år. Senere arbejdede jeg med at gøre krav gældende overfor blandt andet forsikringsselskaber - såkaldte regresopgaver - hvilket stadig er mit primære arbejdsområde.

Hvad går dit arbejde ud på?

Mødet med borgerne i fronten er jeg meget glad for. Når jeg ekspederer borgere, er det alt lige fra nyt nøglekort til ny adresse, ansøgning om hjælpemidler, insulinprodukter, nye briller eller boligstøtte. Ja, stort set alt, hvad en borger kan søge fra vugge til grav.

Jeg er også med i en kontrolindsats, hvor vi blandt andet undersøger, om der udbetales offentlig forsørgelse løbende med ordinære indtægter.
Som før nævnt går en stor del af min tid med regresopgaver. Det første år hentede jeg 2,6 mio. kr. hjem til kommunen. I alt har jeg hentet knap 6 mio. kr. hjem, og det er jeg stolt af.

Hvad er det bedste ved dit arbejde?

Jeg er både glad for mennesker og tal på en gang, og det er en dejlig vekselvirkning i min funktion. Jeg møder stort set kun glade og tilfredse borgere, og jeg sætter stor pris på at være tæt på dem i deres dagligdag.

Ved siden af jobbet er jeg i gang med en diplomuddannelse i offentlig forvaltning og administration, som kommunen giver fridage til. HK betaler uddannelsen, og jeg har indtil videre gennemført to fag. Jeg er meget glad for at være et sted, hvor efteruddannelse bliver prioriteret højt.

Hvordan er Rådhuset som arbejdsplads?

Det er et miljø, hvor der er plads til alle. Vi er mange forskellige typer i Borgerservice, og det giver mulighed for at få nogle af sine ønsker opfyldt fagligt. Mange af os kan lide at sidde i fronten, og andre kan bedre lide at sidde i "baglandet", hvor de blandt andet besvarer telefonopkald og sagsbehandler indkomne ansøgninger. Vi arbejder aktivt med vores værdier, som blandt andet er: god omgangstone. Vi siger for eksempel godmorgen til hinanden hver morgen inden klokken ni i hele Borgerservice.