Sagsbehandler på Rådhuset

Merete 700

 

Sagsbehandler i social service

Merete Mensink er uddannet ergoterapeut og er ansat som sagsbehandler på området for hjælpemidler i afdelingen Social Service. Her behandler man ansøgninger fra borgerne om kørestole, rollatorer, plejesenge, biler eller ændringer hjemme i folks bolig. Lyder det kedeligt? Det er det overhovedet ikke, understreger Merete Mensink, som selv blandt andet tager sig af hjælpemidler til børn med handicaps.

Hvorfor valgte du at arbejde i Sorø Kommune?

Jeg søgte egentlig jobbet, fordi jeg gerne ville arbejde lokalt, da vi var flyttet til Sorø. Selvom det også lød lidt kedeligt at sidde i en myndighedsafdeling som sagsbehandler. Man sad nok bare der med en knold i nakken og skrev ved sit skrivebord, tænkte jeg. Men jeg fik jobbet og opdagede ret hurtigt, at det var et forskelligartet job, hvor man bruger mange sider af sig selv. Du er tæt på beslutningerne, hvis du gerne vil hjælpe andre mennesker med deres liv.

Hvad går dit arbejde ud på?

I mit team går vi ud og snakker med folk i deres eget liv, altså i den sammenhæng, hvor de har brug for hjælpemidler. Vi skal bruge vores faglighed i den ramme, vi er ansat i - det er en myndighedsverden og en forvaltningsverden. Der er en økonomi og en politisk virkelighed, som vi skal navigere i. Du skal kunne møde meget forskellige mennesker og vurdere, hvilke hjælpemidler, der matcher personen og omgivelserne - eller om det er noget helt andet, de har brug for. Vi sidder dog også en stor del af tiden her på kontoret og har telefonsamtaler, er til rådighed for samarbejdspartnere, som fx sosu-assistenter og sygehuse, og laver opfølgning og dokumentation.

Hvad er det bedste ved dit arbejde?

Jeg er så begejstret for at være her, fordi det forventes af mig, at jeg sætter min faglighed som ergoterapeut i spil og kan levere en kompetent service. Her handler det ikke kun om, hvad borgeren "kan få eller ikke kan få", men også om, at borgeren oplever at blive mødt med venlighed og engagement. Det, bilder jeg mig ind, er karakteristisk for Sorø Kommune.

Hvordan er Rådhuset som arbejdsplads?

Jeg synes jo, at jeg er kollega med alle her på Rådhuset, ikke kun dem i min egen afdeling. Jeg plejer at glæde mig til at komme på arbejde - her er en god stemning. Her forventes det også, at vi går på tværs af afdelinger og fagområder. Jeg er ofte ovre i Familierådgivningen, så vi kan finde den samlet set bedste løsning, både for borgeren og for kommunen. Jeg synes, vi har en åben og uformel omgangstone, hvor ledelsen gerne vil høre, hvad man har på hjerte. Her er heller ikke noget stramt hierarki. Hvis jeg har brug for at tale med en leder eller medarbejder i en anden afdeling, kan jeg bare gå derhen, uden at spørge om lov hos min egen leder først.